Στερούνται βασικές προδιαγραφές προσβασιμότητας.
Η εξαιρετικά προβληματική εικόνα των λιμενικών υποδομών στη χώρα μας σε ότι αφορά τις υποδομές πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία, όπως καταγράφηκε σε πρόσφατη μελέτη του Εργαστηρίου Λιμενικών Εργων του ΑΠΘ, καθιστά επιτακτικές τις άμεσες διορθωτικές παρεμβάσεις.
Τα βασικά στοιχεία της μελέτης όπως αξιολογήθηκαν από την εθνική συνομοσπονδία ΑμεΑ σε σχετικό της υπόμνημα προς το αρμόδιο υπουργείο μεταφορών έχουν ως εξής:
1. Το λιμενικό σύστημα της χώρας μας περιλαμβάνει περίπου 800 λιμενικές εγκαταστάσεις όλων των τύπων, μεγεθών και βαθμών πληρότητας. Εξ αυτών, οι 92 εξυπηρετούν πλοία ακτοπλοΐας και αποτελούν τις μοναδικές πύλες εισόδου, επικοινωνίας και ανεφοδιασμού πολλών νήσων.
2. Από την καταγραφή αναδείχθηκαν τα πολλά τεχνικά προβλήματα των λιμένων μας, αλλά και οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές για εξυπηρέτηση των επιβατών, καθώς και τα προβλήματα στη διασύνδεση λιμένα - οδικών δικτύων, ως εκ της θέσεως των περισσοτέρων λιμένων στο κέντρο του αστικού ιστού.
3. Ορισμένοι λιμένες σε νήσους είναι τόσο προβληματικοί, ώστε να δημιουργούνται απορίες ακόμη και για τη δυνατότητα λειτουργίας τους. Μόνον η υψηλοτάτου επιπέδου ναυτοσύνη των Ελλήνων και το γνωστό φιλότιμο μπορούν να εξηγήσουν την είσοδο πλοίων ακτοπλοΐας, ώστε να μην απομονωθούν πλήρως οι κάτοικοι.
4. Στο 48,4% των λιμένων δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση στάσεις ή αφετηρίες για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ο κόσμος αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει ταξί για τις μετακινήσεις του ή να περπατήσει αρκετή ώρα για να φτάσει στα σημεία διέλευσης των λεωφορείων. Στο 22,1% των λιμένων «ανακατεύονται» κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης οχήματα με επιβάτες με άμεσο κίνδυνο ατυχήματος, ενώ στο 50,5% παρατηρούνται προβλήματα στη φορτοεκφόρτωση. Ακόμη στο 42,1% των λιμενικών χώρων δεν υπάρχουν σε κοντινή απόσταση από τις θέσεις των πλοίων χώροι στάθμευσης για αυτοκίνητα για όσους επιβάτες θέλουν τα ταξιδέψουν χωρίς αυτά, ενώ στο 68,4% δεν υπάρχουν υποδομές για την εξυπηρέτηση των επιβατών που είναι άτομα με αναπηρία. Τέλος 64 στα 94 λιμάνια έχουν ανεπαρκείς χώρους αναμονής επιβατών, καθώς και εκδοτήρια εισιτηρίων σε μεγάλες αποστάσεις.
Δεδομένων των παραπάνω και υπό το πρίσμα του άρθρου 9 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, η Εσαμεα εισηγείται αν μη τι άλλο το αυτονόητο που αφορά τα μελλούμενα: “Όταν αποφασίζεται ο σχεδιασμός νέων λιμένων και λιμενικών τερματικών σταθμών, καθώς και σε περιπτώσεις εκτενών εργασιών ανακαίνισης, οι φορείς που έχουν την ευθύνη των εγκαταστάσεων αυτών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, ιδίως όσον αφορά στην προσβασιμότητα, αποδίδοντας ιδιαίτερη σημασία στις απαιτήσεις που απορρέουν από την αρχή «Σχεδιασμός για Όλους». Οι μεταφορείς θα πρέπει επίσης να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες αυτές, όταν αποφασίζουν τον σχεδιασμό νέων και προσφάτως ανακαινισμένων επιβατηγών πλοίων, σύμφωνα με την οδηγία 2006/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα πλοία εσωτερικής ναυσιπλοΐας”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.