Επρόκειτο να αντικαταστήσει τις υγεινονομικές επιτροπές από 1η Απριλίου 2011, αλλά ... αναζητείται!
Η κατάργηση από την 1η Απριλίου της λειτουργίας των υγειονομικών επιτροπών των ασφαλιστικών ταμείων, των νομαρχιών και του δημοσίου, χωρίς την ταυτόχρονη έναρξη λειτουργίας του ενιαίου Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας, στερεί χιλιάδες ανθρώπους με αναπηρία από κρίσιμες προνοιακές παροχές.
Επιγραμματικά, η όλη ιστορία – άλλη μιά τυπική ιστορία του νεοελληνικού τραγέλαφου – έχει ως εξής: Ο περσινός νόμος 3863 (παρ.7, άρθρο 6), προβλέπει την κατάργηση των υγειονομικών επιτροπών και την αντικατάστασή τους από το ενιαίο Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας. Καταληκτική ημερομηνία δινόταν η ... προχθεσινή 1ηΑπριλίου. Εφτασε λοιπόν η πρωταπριλιά του 2011, καταργήθηκαν οι επιτροπές, πλην όμως ο ... αντικαταστάτης τους (το νέο Κέντρο Πιστοποίησης) ακόμα αναζητείται! Δεν υπάρχει ούτε καν κτίριο για να στεγάσει τις προβλεπόμενες εκ του νόμου υπηρεσίες πιστοποίησης, πόσο μάλλον καθεαυτές οι υπηρεσίες! Κοντολογίς, καταργήθηκαν οι επιτροπές στο όνομα της αντικατάστασής τους από το ... αποτελεσματικότερο Κέντρο Πιστοποίησης, αλλά ο αντικαταστάτης απεδείχτη πρωταπριλιάτικο ψέμμα...
Αποτέλεσμα των παραπάνω: Αυτή τη στιγμή υπάρχουν άτομα με αναπηρία, των οποίων έχει λήξει η γνωμάτευση ποσοστού αναπηρίας τους και πρέπει να προσέλθουν για επανεξέταση, αλλά δεν υπάρχει αρμόδιος φορέας για να το πράξουν! Μέχρι να υπάρξει ώστε να μπορέσουν να επανεξεταστούν για να αξιολογηθεί εκ νέου το ποσοστό αναπηρίας τους, κρίσιμες προνοιακές παροχές αναστέλλονται. Πλήθος είναι τα παράπονα προς τις αναπηρικές οργανώσεις και την εθνική συνομοσπονδία ΑμεΑ. Μεταξύ των ατόμων που έχουν διαμαρτυρηθεί για την κατάργηση των Υγειονομικών Επιτροπών είναι δικαιούχοι παραπληγικοί/τετραπληγικοί του επιδόματος κίνησης, των οποίων η χρήση αυτοκινήτου είναι απαραίτητη στην καθημερινότητά τους. Είναι, επίσης, εκπαιδευτικοί με αναπηρία που βάσει του ποσοστού αναπηρίας τους μπορούν να χρησιμοποιήσουν ευεργετικές για αυτούς ρυθμίσεις ένταξής τους στους πίνακες αναπληρωτών. Και πολλές άλλες σοβαρές περιπτώσεις.
Οπως , δυστυχώς, αποδεικνύεται, το όλο πρόβλημα δεν προέκυψε λόγω ασυνεννοησίας ή δυσλειτουργιών της κρατικής μηχανής. Αντίθετα, το υπουργείο μοιάζει να προκάλεσε συνειδητά το σημερινό αδιέξοδο. Διότι, ενώ από το 2010 είχε ορίσει την πρωταπριλιά του 2011 ως χρονικό σημείο αντικατάστασης των υγειονομικών επιτροπών από το Κέντρο Πιστοποίησης, δεν έκανε την παραμικρή ενέργεια ώστε το δεύτερο να υπάρχει. Ούτε καν κτίριο για την εγκατάστασή του δεν εξασφάλισε...
Ο τραγέλαφος δεν τελειώνει εδώ. Εν αναμονή του προδιαγεγραμμένου αδιέξοδου, συμπεριελήφθη σε νομοσχέδιο (το υπό τον τίτλο “Αναμόρφωση ΣΕΠΕ και ρυθμίσεις θεμάτων κοινωνικής ασφάλισης”) που σύντομα κατατίθεται στην βουλή, διάταξη (παρ. 7, άρθρου 79) που προβλέπει την παράταση της λειτουργίας των Υγειονομικών Επιτροπών έως τον Σπτέμβριο του 2011. Μέχρι το ν/σ να γίνει νόμος του κράτους (προηγείται η κατάθεση στην βουλή, η συζήτηση στην αρμόδια διοικητική επιτοπή και στην Ολομέλεια, κατόπιν δε αυτών η δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβέρνησης και η έκδοση των σχετικών εγκυκλίων) θα παρέλθει σχεδόν τρίμηνο! Ολο αυτό το διάστημα δεν θα υπάρχουν Υγειονομικές Επιτροπές, δεν θα υπάρχει Κέντρο Πιστοποίησης, δεν θα υπάρχει τίποτε. Δεν θα υπάρχουν δικαιωματικές προνοιακές παροχές για τους ανθρώπους με αναπηρία διότι δεν θα υπάρχει τόπος-τρόπος να απευθυνθούν για να τις λάβουν! Πρόκειται περί οριακής αναλγησίας. Ας αναλογιστεί ο οποιοσδήποτε αναγνώστης την περίπτωση ενός ατόμου που η αναπηρία του εμφανίζεται σήμερα (π.χ. λόγω ενός τροχαίου ατυχήματος ή ενός εγκεφαλικού επεισοδίου). Ο συγκεκριμένος άνθρωπος δεν δικαιούται ούτε μία προνοιακή παροχή διότι δεν μπορεί να πιστοποιηθεί η αναπηρία του, αντιμετωπίζεται ως κοινωνικά αόρατος!
Ολα τα παραπάνω “αδιανόητα” για μιά σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα περιλαμβάνονται σε κατεπείγουσα επιστολή της εθνικής συνομοσπονδίας ΑμεΑ προς τον αναπληρωτή υπουργό εργασίας Γ. Κουτρουμάνη. Στον επίλογο της επιστολής της η συνομοσπονδία υποβάλλει τρία αιτήματα η άμεση ικανοποίηση των οποίων είναι μονόδρομος αν θέλουμε να ισχυριζόμαστε ότι σε τούτη την χώρα τηρούνται τουλάχιστον τα προσχήματα. Συγκεκριμένα:
α) Να δοθεί άμεσα παράταση στη λειτουργία των Υγειονομικών Επιτροπών των πρώην Νομαρχιών, των Υγειονομικών Επιτροπών των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και του Δημοσίου,
β) Να παραταθεί η ισχύς των γνωματεύσεων των Υγειονομικών Επιτροπών, που έχουν λήξει, έως την ημερομηνία επανεξέτασής τους,
γ) Να εξετάζονται κατά προτεραιότητα μετά την επαναλειτουργία των Υ.Ε. εκείνα τα άτομα που η αναπηρία τους εμφανίζεται τώρα προκειμένου να λάβουν τις παροχές που δικαιούνται.
Η κατάργηση από την 1η Απριλίου της λειτουργίας των υγειονομικών επιτροπών των ασφαλιστικών ταμείων, των νομαρχιών και του δημοσίου, χωρίς την ταυτόχρονη έναρξη λειτουργίας του ενιαίου Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας, στερεί χιλιάδες ανθρώπους με αναπηρία από κρίσιμες προνοιακές παροχές.
Επιγραμματικά, η όλη ιστορία – άλλη μιά τυπική ιστορία του νεοελληνικού τραγέλαφου – έχει ως εξής: Ο περσινός νόμος 3863 (παρ.7, άρθρο 6), προβλέπει την κατάργηση των υγειονομικών επιτροπών και την αντικατάστασή τους από το ενιαίο Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας. Καταληκτική ημερομηνία δινόταν η ... προχθεσινή 1ηΑπριλίου. Εφτασε λοιπόν η πρωταπριλιά του 2011, καταργήθηκαν οι επιτροπές, πλην όμως ο ... αντικαταστάτης τους (το νέο Κέντρο Πιστοποίησης) ακόμα αναζητείται! Δεν υπάρχει ούτε καν κτίριο για να στεγάσει τις προβλεπόμενες εκ του νόμου υπηρεσίες πιστοποίησης, πόσο μάλλον καθεαυτές οι υπηρεσίες! Κοντολογίς, καταργήθηκαν οι επιτροπές στο όνομα της αντικατάστασής τους από το ... αποτελεσματικότερο Κέντρο Πιστοποίησης, αλλά ο αντικαταστάτης απεδείχτη πρωταπριλιάτικο ψέμμα...
Αποτέλεσμα των παραπάνω: Αυτή τη στιγμή υπάρχουν άτομα με αναπηρία, των οποίων έχει λήξει η γνωμάτευση ποσοστού αναπηρίας τους και πρέπει να προσέλθουν για επανεξέταση, αλλά δεν υπάρχει αρμόδιος φορέας για να το πράξουν! Μέχρι να υπάρξει ώστε να μπορέσουν να επανεξεταστούν για να αξιολογηθεί εκ νέου το ποσοστό αναπηρίας τους, κρίσιμες προνοιακές παροχές αναστέλλονται. Πλήθος είναι τα παράπονα προς τις αναπηρικές οργανώσεις και την εθνική συνομοσπονδία ΑμεΑ. Μεταξύ των ατόμων που έχουν διαμαρτυρηθεί για την κατάργηση των Υγειονομικών Επιτροπών είναι δικαιούχοι παραπληγικοί/τετραπληγικοί του επιδόματος κίνησης, των οποίων η χρήση αυτοκινήτου είναι απαραίτητη στην καθημερινότητά τους. Είναι, επίσης, εκπαιδευτικοί με αναπηρία που βάσει του ποσοστού αναπηρίας τους μπορούν να χρησιμοποιήσουν ευεργετικές για αυτούς ρυθμίσεις ένταξής τους στους πίνακες αναπληρωτών. Και πολλές άλλες σοβαρές περιπτώσεις.
Οπως , δυστυχώς, αποδεικνύεται, το όλο πρόβλημα δεν προέκυψε λόγω ασυνεννοησίας ή δυσλειτουργιών της κρατικής μηχανής. Αντίθετα, το υπουργείο μοιάζει να προκάλεσε συνειδητά το σημερινό αδιέξοδο. Διότι, ενώ από το 2010 είχε ορίσει την πρωταπριλιά του 2011 ως χρονικό σημείο αντικατάστασης των υγειονομικών επιτροπών από το Κέντρο Πιστοποίησης, δεν έκανε την παραμικρή ενέργεια ώστε το δεύτερο να υπάρχει. Ούτε καν κτίριο για την εγκατάστασή του δεν εξασφάλισε...
Ο τραγέλαφος δεν τελειώνει εδώ. Εν αναμονή του προδιαγεγραμμένου αδιέξοδου, συμπεριελήφθη σε νομοσχέδιο (το υπό τον τίτλο “Αναμόρφωση ΣΕΠΕ και ρυθμίσεις θεμάτων κοινωνικής ασφάλισης”) που σύντομα κατατίθεται στην βουλή, διάταξη (παρ. 7, άρθρου 79) που προβλέπει την παράταση της λειτουργίας των Υγειονομικών Επιτροπών έως τον Σπτέμβριο του 2011. Μέχρι το ν/σ να γίνει νόμος του κράτους (προηγείται η κατάθεση στην βουλή, η συζήτηση στην αρμόδια διοικητική επιτοπή και στην Ολομέλεια, κατόπιν δε αυτών η δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβέρνησης και η έκδοση των σχετικών εγκυκλίων) θα παρέλθει σχεδόν τρίμηνο! Ολο αυτό το διάστημα δεν θα υπάρχουν Υγειονομικές Επιτροπές, δεν θα υπάρχει Κέντρο Πιστοποίησης, δεν θα υπάρχει τίποτε. Δεν θα υπάρχουν δικαιωματικές προνοιακές παροχές για τους ανθρώπους με αναπηρία διότι δεν θα υπάρχει τόπος-τρόπος να απευθυνθούν για να τις λάβουν! Πρόκειται περί οριακής αναλγησίας. Ας αναλογιστεί ο οποιοσδήποτε αναγνώστης την περίπτωση ενός ατόμου που η αναπηρία του εμφανίζεται σήμερα (π.χ. λόγω ενός τροχαίου ατυχήματος ή ενός εγκεφαλικού επεισοδίου). Ο συγκεκριμένος άνθρωπος δεν δικαιούται ούτε μία προνοιακή παροχή διότι δεν μπορεί να πιστοποιηθεί η αναπηρία του, αντιμετωπίζεται ως κοινωνικά αόρατος!
Ολα τα παραπάνω “αδιανόητα” για μιά σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα περιλαμβάνονται σε κατεπείγουσα επιστολή της εθνικής συνομοσπονδίας ΑμεΑ προς τον αναπληρωτή υπουργό εργασίας Γ. Κουτρουμάνη. Στον επίλογο της επιστολής της η συνομοσπονδία υποβάλλει τρία αιτήματα η άμεση ικανοποίηση των οποίων είναι μονόδρομος αν θέλουμε να ισχυριζόμαστε ότι σε τούτη την χώρα τηρούνται τουλάχιστον τα προσχήματα. Συγκεκριμένα:
α) Να δοθεί άμεσα παράταση στη λειτουργία των Υγειονομικών Επιτροπών των πρώην Νομαρχιών, των Υγειονομικών Επιτροπών των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και του Δημοσίου,
β) Να παραταθεί η ισχύς των γνωματεύσεων των Υγειονομικών Επιτροπών, που έχουν λήξει, έως την ημερομηνία επανεξέτασής τους,
γ) Να εξετάζονται κατά προτεραιότητα μετά την επαναλειτουργία των Υ.Ε. εκείνα τα άτομα που η αναπηρία τους εμφανίζεται τώρα προκειμένου να λάβουν τις παροχές που δικαιούνται.
Δείτε επίσης:
Τι γίνεται με το νέο Κέντρο Πιστοποίησης της Αναπηρίας;
Υπάρχει και σχετικό δελτίο τύπου της ΕΣΑμεΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.